Dramaturg Ivan Rössler: Československý beat-festival patří do Lucerny



novinka

Pošesté se v sobotu 28. března odehraje ve Velkém sále pražské Lucerny Československý beat-festival. Pokračuje v tradici přehlídek započaté na stejném místě na konci šedesátých a začátku sedmdesátých let. V roce 2017 je do hudebního života vrátil dramaturg Ivan Rössler.

Byl jste na prvních ročnících Československého beatového festivalu?
Zúčastnil jsem se jich jako divák. A žertem vždycky říkám, že mi jejich tehdejší dramaturg Jiří Chlíbec poslal zvací dopis na vojnu. Já totiž v roce 1968 narukoval, ale k mému překvapení mě na festival armáda pustila. Třetí ročník v jednasedmdesátém mi ale unikl.

Hudební producent Ivan Rössler poskytl 21. února 2020 deníku Právo rozhovor.

Jaký dojem jste si z těch akcí odnesl?
Už je to přece jen padesát let, nicméně si vzpomínám, že to bylo zjevení. V šedesátých letech se na československé scéně děly všelijaké věci, ale když Ivan Hajniš z The Primitives Group začal dělat pyrotechnické efekty a v Lucerně připravil psychedelickou show, bylo to senzační.

Proč jste se rozhodl v roce 2017 tradici festivalů obnovit?
V té době jsem prostřednictvím své agentury navazoval spolupráci s brněnskou skupinou Synkopy 61, která hrála na prvním festivalu v roce 1967. S bubeníkem Jurou Rybářem jsme přemýšleli, co bychom spolu mohli udělat. Napadlo mě, že uběhne padesát let od prvního festivalu a mohli bychom uspořádat vzpomínkový. To se také stalo. Hráli na něm Synkopy 61 i další kapely a hudebníci, kteří tu akci pamatují a stále fungují. Ty jsme doplnili o další klasiky.

Obnovený festival měl velký úspěch, a tak jsme se rozhodli udělat ho v roce 2018 dvoudenní. První den nesl název Koncert legend a druhý Starci na Chmelnici. Byla to vzpomínka na legendární pražský klub Na Chmelnici. Oba ročníky točila Česká televize a program Starci na Chmelnici odvysílá 27. března, v předvečer letošního ročníku.

Proč byl podle vás festival ve svém návratu úspěšný?
Vzbudil určitou vlnu nostalgie, protože na něm vystoupily legendy, které se dlouhou dobu na jednom pódiu a na jedné akci nesetkaly. Navíc většina současných festivalů je multižánrových a jsou situované do léta. Dramaturgii podobnou té naší nemají.

Loni se ale festival nekonal. Proč?
Měl se uskutečnit v prosinci, ale zjistili jsme, že v tom měsíci je v Praze obrovský přetlak koncertů. Dospěli jsme proto k závěru, že dvoudenní akci už by divák v té bohaté nabídce neunesl. A tak jsme šestý ročník přesunuli na 28. března letošního roku.

Kdo se na něm představí?
Z těch, kdo pamatují festivaly v šedesátých letech, Michal Prokop s kapelou Framus 5. Další skupiny jsou mladší. Protože jsem na konci osmdesátých let dělal šéfdramaturga prvních dvou ročníků Rockfestu, pozval jsem kapelu Laura a její tygři, která na nich tehdy excelovala. Vystoupí také Martin Němec s Precedens, Futurum, Vítkovo kvarteto, slovenská Aya, která vyhrála festivalovou soutěž, a Bullet Holes.

V Praze by se jistě našlo několik modernějších sálů pro pořádání této akce. Proč zůstáváte v Lucerně?
Do Lucerny se aparatury a všechny věci, které je nutné při koncertech na pódiu mít, pořád tahají po schodech. Kapelám to ale stojí za to, protože je to legendární sál a hrát v něm je pro každou velká čest. Vím i o mnohem levnějších sálech, ale tenhle k beatovému festivalu patří.


Vloženo: 01.03.2020, martin

Související fotografie