ORQUESTRINA RADKA BABORÁKA PŘIPOMÍNÁ NOVÝM ALBEM STÉ VÝROČÍ NAROZENÍ ÁSTORA PIAZZOLLY



novinka

Ve čtvrtek 11. 3. 2021, přesně v den nedožitých stých narozenin legendárního argentinského skladatele ÁSTORA PIAZZOLLY (1921 - 1992), jehož hudba proslavila argentinské tango, vydává světově známý hráč na lesní roh a dirigent RADEK BABORÁK nové album s výběrem těch nejslavnějších Piazzollových skladeb. Album, nazvané CUATROCIENTAS ESTACIONES DE ÁSTOR PIAZZOLLA (tedy „Čtyři sta ročních období Ástora Piazzolly“), volně navazuje na předchozí titul „Piazzolla“ (2019, Animal Music) a Radek Baborák, slavící narozeniny shodou okolností v ten samý den jako Piazzolla, pro něj vybral skladby Čtyři roční období v Buenos Aires, Le Grand Tango, Adiós Nonino, Oblivion a Libertango, které ve spolupráci se skladatelem Tomášem Illem upravil pro svůj soubor RADEK BABORÁK ORQUESTRINA. Soubor je složen ze špičkových sólistů, kteří využívají své virtuozity a vzácné souhry k dosažení soustředěného a vášnivého provedení Piazzollova „tanga nueva“. Baborákova nedostižná lehkost hry na lesní roh, ve všech rejstřících svobodně se pohybující basklarinet Petra Valáška, houslová sóla koncertního mistra Vídeňských symfoniků Dalibora Karvaye, virtuózní vibrafon Ladislava Bilana a energický klavír Václava Krahulíka tvoří základní sestavu barev souboru. ORQUESTRINA obohacuje katalog zvukových efektů používaných v piazzollovském repertoáru o řadu novinek, jako jsou údery do lesního rohu, slapování na basklarinet, preparovaný klavír, napodobování zvuků cikád, sirén apod. Členové ORQUESTRINY zahrnují do skladeb často autorské kadence nebo improvizace. Jejich živelně energická, ale současně i lyricky zahloubaná interpretace povyšuje Piazzollovu mistrovskou kompoziční invenci na zcela novou úroveň.

Album bylo nahráno ve studiu Sono Records ve spolupráci s producentem a hudebním režisérem Petrem Ostrouchovem a se zvukovými mistry Milanem Cimfem, Pavlem Karlíkem a Adamem Karlíkem. Autorem grafického návrhu obalu je Jakub Spurný ze Studia Najbrt, autorkou ilustrací v něm obsažených je Anežka Hájková. Album vychází na CD a v digitálních formátech, je distribuováno společností Supraphon a také k dispozici ve vlastním e-shopu Animal Music na www.animalmusic.cz.

Album CUATROCIENTAS ESTACIONES DE ÁSTOR PIAZZOLLA vydává label Animal Music v rámci „Edice Animal Music 2021“ podpořené grantem hlavního města Prahy a pod záštitou Velvyslanectví Argentinské republiky v Praze. Album bude v den vydání, tj. čtvrtek 11. 3. 2021 večer ve 20:00 hodin pokřtěno formou online streamingu na facebookovém profilu Animal Music.

RADEK BABORÁK ORQUESTRINA na albu účinkuje ve složení: Radek Baborák (lesní roh, umělecký vedoucí), Petr Valášek (basklarinet), Václav Krahulík (klavír), Dalibor Karvay, Martina Bačová a Milan Al-Ashhab (housle), Karel Untermüller a Vilém Kijonka (violy), Hana Baboráková (cello), David Pavelka (kontrabas), Jiří Stivín ml. (perkuse), Ladislav Bilan ml. (vibrafon), Hana Švestková Dohanlová (harfa), Ondřej Roskovec (fagot), Kateřina Javůrková, Mikuláš Koska a Kryštof Koska (lesní rohy).
Fenomenální hornista a dirigent RADEK BABORÁK (* 11. 3. 1976) se v pomyslné první lize světové hudby pohybuje již od mládí. V pouhých osmnácti letech stal prvním hornistou České filharmonie a stejný post zastával později též v Mnichovské filharmonii a Berlínské filharmonii. Svým instrumentálním mistrovstvím se dávno zařadil mezi absolutní světovou špičku a vystupuje a nahrává jako sólista s těmi nejvýznamnějšími světovými orchestry a dirigenty. Poté, kdy v roce 2010 opustil berlínský post orchestrálního hráče, zaměřil se Baborák vedle sólového vystupování a dirigování též na činnost vlastního kvinteta „Baborák Ensemble“, které v roce 2013 rozšířil o další hráče do podoby komorního souboru „Radek Baborák Orquestrina“, jehož složení průběžně přizpůsobuje jednotlivým projektům, majícím zpravidla podobu na míru šitých úprav skladeb vytvořených původně pro jiné nástrojové obsazení. Baborákova neutuchající touha rozšiřovat prostřednictvím takových úprav repertoár pro lesní roh jej přivedla i k Ástoru Piazzollovi. Ve spolupráci s aranžérem Tomášem Illem a také po konzultacích s houslistou Fernandem Suárezem Pazem, který byl deset let členem Piazzollova slavného Kvinteta, poprvé představil netypické úpravy Piazzollových skladeb v roce 2014 na debutovém albu svého souboru a v roce 2019 jim věnoval již celé album „Orquestriny“ s názvem „Piazzolla“.

„Do takových děl, která mají energický puls, dojemnou sentimentální melodii, harmonické zajímavosti a prostor pro lehkou improvizaci, zřetelné plochy budující napětí, vrcholy a následné uvolnění a další oživující atributy a zvukové efekty, je snadné se zamilovat a chtít je stále hrát a poslouchat,“ říká o svém přístupu k hudbě Ástora Piazzolly Radek Baborák.

RADEK BABORÁK je spolu s Akademií mentoringu a uměleckého vzdělávání MenArt iniciátorem sbírky na podporu rodin profesionálních umělců pracujících jako OSVČ, kteří kvůli pandemické situaci přišli o své příjmy z živého vystupování. V prvním kole sbírky, která byla spuštěna na jaře loňského roku na platformě Donio.cz, se podařilo nashromáždit a rozdělit celkem 1.355.000 Kč, ve druhém kole sbírky, které bylo zahájeno vloni před Vánoci a stále probíhá (https://www.donio.cz/RodinamUmelcu), dosud dárci přispěli částkami ve výši 643.000 Kč. Dárci ve druhém kole sbírky obdrží jako poděkování CD CUATROCIENTAS ESTACIONES DE ÁSTOR PIAZZOLLA.


Vloženo: 03.03.2021, martin

Související fotografie