Terezie Fialová a Jiří Bárta vydávají album kompletních Beethovenových sonát



novinka 22.10.2021, martin

Klavíristka Terezie Fialová a violoncellista Jiří Bárta vydávají nahrávku kompletních Beethovenových sonát pro klavír a violoncello, které vycházejí u Animal Music v podobě dvojalba 5. listopadu 2021. Jiří Bárta se na labelu Animal Music představil již v letech 2016 (jako člen nadžánrové kapely Blue Shadows) a v roce 2018 s novou nahrávkou kompletních Bachových cellových suit, které nahrál na barokní nástroj. Beethovenovy sonáty pro klavír a violoncello vznikly mezi lety 1796 a 1815 a ve svých jednotlivých částech ukazují vývoj Beethovenovy hudební řeči od prvních klasicistních sonát až po pozdní sonáty, jimiž výrazně předběhl dobu a které patří k tomu nejinvenčnějšímu, co od Beethovena známe. Nahrávka vznikla v době druhé vlny covidové pandemie v období od ledna do dubna 2021 a je věnována všem, pro které byla tato doba náročná a bolestná. Kontext doby jejího vzniku se tak do alba nevyhnutelně otiskl a Terezie Fialová přibližuje jeho vznik takto: „Paradoxně právě díky mnohaměsíčnímu zákazu koncertování jsme našli společný čas a uchýlili jsme se do samoty nahrávacího prostoru žižkovského Atria, abychom zaznamenali milovanou hudbu Ludwiga van Beethovena. Radost z hudby, interpretace či prostého muzicírování je uprostřed těžké doby ostrovem naděje. Naděje, která nikdy neumírá, ať se děje cokoli.“

Nahrávání alba proběhlo v Atriu na Žižkově v Praze ve spolupráci se zvukovým mistrem Ondřejem Urbanem a s laskavou podporou Nadace Badokh. Autorem grafického designu obalu je Marek Pistora ze Studia Najbrt, autorkou fotografií je Hana Knížová. Album vychází 5. listopadu 2021 na 2-CD a v digitálních formátech MP3 a hires WAV a bude též ke streamu na běžných streamingových službách. Album je distribuováno společností Supraphon a v prodeji je také ve vlastním e-shopu Animal Music na www.animalmusic.cz. Album vydává label Animal Music v rámci „Edice Animal Music 2021“ podpořené grantem hlavního města Prahy.

Klavíristka Terezie Fialová je vyhledávanou komorní partnerkou mnoha předních sólistů. S orchestrem debutovala již jako dvanáctiletá a do svých dvaceti let se věnovala paralelně také hře na housle. Absolventka klavírní hry na pražské HAMU (Ivan Klánský) a komorní hry na Hochschule für Musik und Theater Hamburg (Niklas Schmidt) je laureátkou mezinárodních soutěží v Itálii, Holandsku a Rusku. Zúčastnila se řady mistrovských kurzů, vystupuje na festivalech v České republice (Pražské Jaro, Dvořákova Praha, Moravský podzim, Janáčkův Máj, Smetanova Litomyšl, Lípa Musica, Festival Český Krumlov, Mezinárodní Festival Kutná hora) i v zahraničí (Meclenburg – Vorpommen, Sarajevská zima, Septembre Musical Vevey, Konvergencie Bratislava, Bach Before & After Istanbul, Les Flaneries de Musicales Reims, Arte sacro Madrid a mnoho dalších). Terezie Fialová je též členkou komorního souboru Eben trio (s houslistou Romanem Patočkou a violoncellistou Jiřím Bártou). Soubor, který je držitelem Ceny Spolku pro komorní hudbu České filharmonie a zvítězil na mezinárodní soutěži komorních souborů ve švýcarském Lausanne, vystupoval na významných pódiích, jako jsou pařížské Auditorium de Louvre, mnichovský Gasteig, hamburská Laeszhalle, Kennedyho centrum ve Washingtonu, National Hall of Performing Arts v Pekingu či v Oriental Arts Center v Šanghaji.

Jiří Bárta je přední český violoncellista, který se do evropské špičky zařadil už počátkem 90. let 20. století, kdy vyhrál významné hudební soutěže (např. v Drážďanech nebo v Los Angeles). Po studiích na HAMU studoval také v Kolíně nad Rýnem u Borise Pergamenščikova. Spolupracuje s Českou filharmonií, Slovenskou filharmonií, Pražskými symfoniky a Berlínskými filharmoniky, London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic London, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Scottish Royal Philharmonic Orchestra Glasgow, Istanbul State Symphony Orchestra a s dirigenty, jako jsou Jakub Hrůša, Charles Dutoit, Gianandrea Noseda, Libor Pešek, Gennadij Rožděstvenskij nebo Maxim Šostakovič. Vystupoval po celé Evropě, v Severní a Jižní Americe, Japonsku, na středním Východě i v Austrálii. Kromě vystupování na mezinárodních festivalech a s předními světovými orchestry se také s oblibou věnuje komorním projektům. Ve své diskografii má několik sólových nahrávek pro Supraphon, Hyperion a Animal Music a účinkoval také na nahrávce Magdaleny Kožené pro Deutsche Gramophon. Jiří Bárta je spoluzakladatelem a uměleckým ředitelem Mezinárodního hudebního festivalu v Kutné Hoře.