I v současnosti si tato svébytná brněnská městská část nedaleko řeky Svratky uchovává svůj genius loci. Pro život ji vyhledávali umělci všeho druhu včetně hudebníků - amatérských či profesionálních. A letos brněnská nouzová kolonie, dnes známá jako Kamenná čtvrť, slaví sto let své existence - albem SKALA, které vychází 20. června na labelu Bivak Records. Fyzicky je k dostání pouze jako vinyl, který doprovází téměř stostránkový booklet s bohatým textovým a obrazovým materiálem. Digitálně je album k poslechu zde.
Z provizorní osady, vystavěné nad řekou Svratkou v uzavřeném pískovcovém lomu Červeného kopce, se stala svébytnou součástí města Brna. Její pojmenování se měnilo - ať už to oficiální (Kamenná kolonie – Kolonie in der Steingasse – Kamenná čtvrť), tak i hovorové (Skala – Kolonka – Kamenka), ale vždy k ní patřila všudypřítomná hudba, která procházela generacemi. „Muzikanti hráli doma, na dvorcích, na palouku u ohně „na horní skale“. Hrálo se a hraje u hodů i u jiných příležitostí. A tak není lepší oslavy, než hudební génius loci tohoto místa zachytit na novém a prvním albu věnujícímu se této kolonii,” říká iniciátor projektu, architekt žijící v Kamence, Radim Horák.
U příležitosti stého výročí kolonie vychází 20. června na labelu Bivak Records na vinylu i digitálně nové album pojmenované Skala. Deska nabízí čtrnáct skladeb, jejichž autory či interprety jsou kapely, hudebníci a hudebnice spjaté s Kamennou čtvrtí - například Nina Matoušková, Ivan Smýkal, Endru aka Ondřej Havlík, Tom Jegr, Šlajerky, Bohuslav Fišer, Milan Vidlák, Julek Vaverka nebo The Mamrds. Hudebně celek zaštiťují i zajišťují a v písních je doprovázejí nebo vedou hudebníci z tělesa Vilém Spilka Quartet, tedy Vilém Spilka, Martin Kleibl, Radek Zapadlo a Peter Korman. V jednotlivých skladbách se objevují další hosté - například flétnisté Sára Suková, Kateřina Čechová, Tomáš Indoš Továrek, Tomáš Zajíc Skalský nebo perkusionista Jiří Gabo Tůma. Úvodním slovem přivítá posluchače nejstarší obyvatelka kolonie paní Drahomíra Kantorová. Slovem se pak na albu rozloučí se již zemřelý Bohumil Cicko.
Křest alba proběhne 22. června na festivalu Kamenka open, který se koná každý rok přímo v této kolonii. Pořádají ho od roku 2010 Michal Matoušek a Otakar Veselý. Festival vznikl původně pro sousedy a navazuje na tři ročníky festivalu Nespoutaný život v Kamenné kolonii (2005, 2006 a 2009), které organizovali Jiří Šíma a Petr Ondrůj. Stále funguje s dobrovolným vstupným, bez reklam.
Album Skala je k poslechu
zde
Více o skladbách na albu
Svým úvodním slovem nás na straně „A“ přivítá nejstarší obyvatelka paní Drahomíra Kantorová. Do Kamenné kolonie přišla s maminkou a sourozenci po druhé světové válce, do domku po odsunutých Němcích, ví toho o kolonii opravdu hodně.
Na ni navazuje autorská skladba Niny Matouškové, napsaná přímo pro tuto příležitost. „Rána v Kamence“, pomalé probouzení. Nina se v kolonii narodila, takže těch rán tam zažila spoustu a ví, o čem píše. Vystudovala v Brně JAMU a její rodiče dodnes ve Skale žijí.
Další v pořadí je píseň Ivana Smýkala „Ač známe se“. Ivan se přistěhoval v 70. letech a žije v Kamence dodnes. Byl varhaníkem v kostele, v 80. letech houslistou Divadla na provázku a hudebníkem na volné noze. Text písně pro něj napsal, v tu dobu také rezident, Petr Dopita (mistr světa ve hře na pilu), se kterým tvořil umělecké duo „Brňafka“. Zkoušeli spolu v Kulturním domě a celá skladba vznikla tehdy v Kamence.
Navazuje beatboxer a zpěvák Endru aka Ondřej Havlík, mistr světa v loopingu a několikanásobný mistr ČR v beatboxu. Společně se se svým současným spoluhráčem Kirillem Yakovlevem představí pokornou písní „Idamba“. Endru bydlel jako student JAMU v podnájmu právě u Ivana Smýkala.
Další v pořadí je bluesovka „Kamenka“ od Toma Jegra, rockera a bluesmana a mimo jiné člena legendární hardrockové skupiny Krabat. Ten se do Kamenky přistěhoval v 90. letech. Založil tam rodinu, vychoval své děti a pracoval v tamní truhlářské dílně.
„Ten Vršeček“ zpívá tamní ženský pěvecký sbor a spolek sousedek Šlajerky. Sousedek, které se scházejí doma u Jarmily Slaninové, protože má největší obývák široko daleko. Je zároveň i jejich vedoucí a sbormistryní. Zpívají si pro radost a na místních akcích. Je jich nyní patnáct. Zástup dalších čekatelek o členství mají dlouhý, ale aby mohly své řady rozšířit, potřebovaly by větší prostor pro své zkoušení. Nabízí se k tomu momentálně nepřístupný Kulturní dům.
S první stranou se rozloučíme skladbou „Srdce“. Srdce ke Kamence patří. Je to píseň skupiny Makadam, kapely „dětí“ Kamenky, která se postupem času přetransformovala v kapely jiné, s Kamenkou ale vždy nějak propojené (Tonyc – Maranč – Solid gang – Fanglou).
Druhou stranu, stranu „B“, zahajuje další autorská skladba Niny Matouškové vzniklá pro tuto příležitost. Její název je „Small Church“. Jedná se o meditativní píseň pro dvě příčné flétny. Dvě flétny, které se setkají a rozprávějí si. Tato skladba vznikla jako pocta dvěma již zesnulým obyvatelům Kamenné čtvrti, a to Vítězslavu Drápalovi a Arnoštu Bourkovi. Oba byli špičkoví hráči na příčnou flétnu, jeden byl svého času sólistou filharmonie v Bejrútu v Libanonu, druhý v Melbourne Symphony Orchestra v Austrálii. Oba se přistěhovali v 80. letech a žili tam až do své smrti.
Další v pořadí je skladba „V širém poli studánečka“. V rámci tradice ptáčnictví (čili čižby) v kolonii se podařilo pro zaranžování této lidové písně „ulovit“ jednoho z nejlepších slavíků, a to Jiřího Slavíka. Na housle hraje Bohuslav Fišer, dlouholetý člen Kvarteta města Brna a mnoha dalších orchestrů, který se přistěhoval do Kamenné čtvrti počátkem 90. let. Tato skladba je věnována architektu a urbanistovi Petru Hurníkovi. V Kamence žil se svou ženou Kamilou až do roku 2016, kdy jako cyklista zemřel po kolizi s automobilem na brněnské Pekařské ulici.
Následuje skladba „Kdyby“. Autorské dílo skvělého klavíristy, varhaníka, skladatele a aranžéra Milana Vidláka. V kolonce bydlel se svou ženou a dětmi v 70. a 80. letech. V té době byl klavíristou orchestru Gustava Broma a složil pro něj tehdy i tuto kompozici.
Oslava pokračuje, zazní „Vzpomínky na Argentinu“. Skladbu přinesl Julek Vaverka (do Kamenky se přistěhoval koncem 80. let), člen legendárních undergroundových Odvážných bobříků a kapely Black & White. Píseň je společným dílem jeho a Ivana Smýkala. Vznikla během jejich společného působení v kapele Šoumeni z Duck Baru v polovině 10. let, kde hrají oba společně s Berenikou Bačíkovou a Honzou Shannym Fňukalem.
„Děvčátko z kolonie“ a opět Šlajerky. Kulturní dům měl na střeše ampliony (nefunkční a rezavé tam stále jsou), kterými se z „režie“ pod střechou oznamovaly akce pořádané v něm. Před vlastním hlášením hrál buď nějaký Straussův valčík, častěji ale tato píseň z ostravské operety ze 40. let. Dle vyprávění byla skladba mezi místními ženami a dívkami velmi populární, v „děvčátku“ se viděly.
Navazuje lokální (od slova lokál), ale zároveň i od slova místní, tedy z Kamenky, metal-rock-punk-hybrid kapela The Mamrds ve složení Michal Loqo Horbal, Robert Antonín a Jiří Džugo Roček se svou písní „Hody sa blíží“ o kamenkovských hodech a životu v kolonii, kde se čas měří od hodů k hodům. Dva ze tří jsou také členy formace Jeden kmen.
Oficiální oslava se uzavře úryvkem Bohouše Cicka s doprovodem jeho kapely San Francicko z amatérského záznamu z Nespoutaného života 2005 na louce nad Kamenkou. Bohumil Cicko byl z Rýmařova, na Kamence žil několik let u Stefana Schoedela. Když zemřel, uspořádala Hana Grulichová Staňková sbírku na jeho pohřeb. Byla za ním vášeň, bolest i krása.
Na digitální platformě se můžete těšit ještě na bonusovou bluesovku Toma Jegra, a to skladbu „K ránu“.
Hudebně celek zaštiťují i zajišťují a v písních je doprovázejí nebo vedou hudebníci z tělesa Vilém Spilka Quartet, tedy Vilém Spilka, Martin Kleibl, Radek Zapadlo a Peter Korman.
Skladby „Small Church“ se ujaly flétnistky Sára Suková a Kateřina Čechová. Ve „Vzpomínkách na Argentinu“ hostují navíc Tomáš Indoš Továrek a Jiří Gabo Tůma, který hraje i společně s Tomášem Zajícem Skalským a Ninou Matouškovou ve skladbě „Srdce“.