Vody zvuku: Mancy Sono vydávají singl drip drip drop drop
Jak vyjádřit vodu hudbou? A dá se vůbec živelný element promítnout do celé desky? Tuzemská kapela Mancy Sono (alternative rock / drone / ambient) hledá odpovědi na tyto otázky ve svém novém singlu drip drip drop drop, jejž právě vydává. Jedná se tak o první vlaštovku z připravovaného koncepčního EP, které tematizuje vodu jako prvek fyzický i symbolický. EP s názvem eau de sons vyjde letos na podzim.
Po debutu sonder/ajzn (2023) a letošním soundtracku ke krátkému snímku Fatamorgana (2025) kapela skladbou drip drip drop drop zvukově navazuje na svou předchozí tvorbu. Staví na kontinuitě zvukové hmoty, buduje sonickou intenzitu a vrství hudební plochy i hypnotické melodické linky, které ústí do harmonických souzvuků. Kapela ale nově rozvíjí práci s prázdnotou, tichem a jednotlivé vrstvy aranžuje sofistikovaněji. Tomu přispívá i nový výrazný prvek, samply (rytmické prvky vzniklé při smažení palačinek či recitace básnické skladby T. S. Eliota Pustá země, jejíž verš inspiroval název skladby). Samply také mimo jiné prohlubují a specifikují právě téma vody. Voda v této skladbě i připravovaném EP představuje zdroj a zrcadlo emocí, imaginace, citlivosti, intimity (zde se Mancy Sono staví např. na knize Gastona Bachelarda Voda a sny) a představuje i ohroženou součást fyzického i duševního prostoru. Mancy Sono také rozvíjejí pojetí zvuku jako „vodního“ a přicházejí tak s jakousi metanarací chápání své hudby: hudby jako plynoucí vody, rostoucí a nezadržitelně a nepřetržitě se rodící hmoty.
Mancy Sono se ustálili ve složení, v němž také singl nahráli: Jan Mošna a Jakub Fráňa (elektrické kytary), Lukáš Horký (baskytara, samply), Šimon Trička (syntetizátory) a Jan Nezval (bicí). Lukáš Horký se postaral také o nahrání skladby (v prostorách labelu a uměleckého kolektivu /|\ Anabasis, jehož jsou Mancy Sono součástí) a o její mix a master v domácím studiu. Kapela při vydání opět spolupracovala s grafičkou a výtvarnou umělkyní Sárou Hohlovou, která stojí za grafickým zpracováním debutového alba kapely. Vizuální stránku skladby postavila na technice 3D skenu a animace, které dobře koreluje s organičností hudby.