Radek Baborák vydává u Animal Music dvě nová alba: jedinečnou nahrávku hornových koncertů 20. století a album Mahlerových písní



novinka

Tvůrčí spolupráce hornisty a dirigenta Radka Baboráka a vydavatelství Animal Music přináší další dvě unikátní nahrávky. Na albu písní Gustava Mahlera ze sbírky Chlapcův kouzelný roh v nových aranžmá doprovází jeho Baborák Ensemble přední české operní pěvce Kateřinu Kněžíkovou, Markétu Cukrovou a Adama Plachetku. Na albu koncertů pro lesní roh a orchestr Jiřího Pauera a Reinholda Glièra je naopak Radek Baborák sólistou a tato zásadní hornová díla 20. století zde přednáší za doprovodu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK vedeného šéfdirigentem Tomášem Braunerem.

Mahlerovské album „Des Knaben Wunderhorn“ vychází 19. 11. 2021; sestává z dvanácti písní stejnojmenného cyklu a obsahuje též dvě instrumentální skladby – známé „Adagietto“ z páté symfonie a skladbu „Blumine“, která původně byla (později vyřazenou) částí Mahlerovy první symfonie. Repertoár je pro účely alba upraven na míru špičkových hráčů Baborákova komorního souboru. Autory aranžmá jsou Tomáš Ille a Radek Baborák. Nahrávky pro album byly pořízeny ve studiu Sono Records (mistři zvuku Milan Cimfe a Adam Karlík) s hudebním režisérem Petrem Ostrouchovem. Design alba je dílem Jakuba Spurného ze Studia Najbrt ve spolupráci s ilustrátorkou Juliánou Chomovou a fotografkou Zuzanou Bönisch.

Na albu „Horn Concertos“, jež vychází 26. 11. 2021, přinášejí Radek Baborák a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s šéfdirigentem Tomášem Braunerem dvě zásadní, přitom málo nahrávaná díla hornové literatury 20. století: Koncerty pro lesní roh a orchestr Jiřího Pauera (1919 – 2007) a Reinholda Glièra (1875 – 1956), vzniklé během 50. let v šestiletém rozestupu. Album bylo nahráno ve Smetanově síni Obecního domu ve spolupráci se studiem Sono Records (mistři zvuku Pavel a Adam Karlíkovi) a hudební režisérkou Sylvou Smejkalovou; vychází v koprodukci Animal Music a Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Design alba je dílem Jonatana Kuny ze Studia Najbrt a fotografického dua Shotby.us.

Album „Horn Concertos“ bude pokřtěno u příležitosti koncertů Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK s Tomášem Braunerem ve Smetanově síni Obecního domu ve dnech 24. a 25. 11. 2021, na nichž Radek Baborák přednese právě Pauerův hornový koncert. Kmotry alba na prvním z uvedených koncertů se stanou Anna a Ondřej Brouskovi; Brouskova skladba „Pražská kavárna“ je rovněž zařazena na program obou koncertů. / https://www.fok.cz/cs/tomas-brauner-radek-baborak

Těmito dvěma novými tituly završuje Radek Baborák trio svých letošních alb vydaných u Animal Music, po vynikajícím albu Cuatrocientas Estaciones de Ástor Piazzolla vytvořeným se souborem Radek Baborák Orquestrina, jímž v březnu 2021 vzdal hold tomuto argentinskému skladateli u příležitosti stoletého výročí jeho narození. / https://animalmusic.cz/album/radek-baborak-orquestrina-cuatrocientas-estaciones-de-astor-piazzolla

Všechna Baborákova letošní alba vydává Animal Music v rámci své Edice 2021 laskavě podpořené grantem hl. m. Prahy, pro vydání Mahlerovského alba poskytl podporu též Státní fond kultury ČR. Alba jsou v mezinárodní (fyzické i digitální) distribuci společnosti SUPRAPHON a k dispozici jsou i ve vlastním e-shopu vydavatele na adrese www.animalmusic.cz.

MAHLER: DES KNABEN WUNDERHORN

O svém přístupu k upravování ikonických skladeb „na míru“ pro svůj soubor říká Radek Baborák: „Baborák Ensemble je spolek přátel, kteří se podporují a sdílejí řadu společných hodnot. Přesvědčivý, precizní a emočně plný výkon je naším nepsaným krédem. Soubor se umí jako chameleón rozrůst z jádra, které tvoří lesní roh a smyčcové kvarteto, do libovolně obsazených a početných sestav a pouští se do ikonických opusů všech hudebních stylů posledních 400 let. Ve spolupráci se spřízněnými skladateli vznikají autorské úpravy „šité“ přímo na míru jednotlivým hráčům, kteří se nadšeně vrhají do nečekaných projektů. Přinášíme nové pohledy na známé skladby a otvíráme pomyslná vrátka k jejich novému vnímání.“

Kateřina Kněžíková ke vzniku projektu poznamenává: „Jsem šťastná, že jsem mohla být u vzniku výjimečného projektu s úžasnými muzikanty. Vše umocněno dokonalou hudbou Gustava Mahlera. Společně představujeme projekt ve zcela novém kabátu, který je svým komorním pojetím velice neotřelý a originální.“

Adam Plachetka o albu říká: „O Mahlerových písních mi spousta lidí říkala mnoho let, že bych se do nich měl pustit. Těší mě, že jsem první krok tímto směrem učinil na právě vycházejícím albu. Ve verzi s komorním orchestrem má šanci vyniknout spousta barev a přitom je vše intimnější a nebál bych se říct opravdovější, než s velkým orchestrem. Doufám, že nahrávka udělá při poslechu lidem takovou radost, jako nám při natáčení.“

„Instrumentárium souboru se pro tento projekt rozrostlo do podoby smyčcového kvintetu, dechového kvintetu, 3 žesťů, bicích, klavíru a harfy. Aranže vznikaly dvojím způsobem; z doprovodného klavírního partu písní jejich novým instrumentováním, nebo redukcí geniálních Mahlerových orchestrálních partitur. Výsledkem je myslím kýžená barevnost zvuku, tak typická pro Mahlera, a zároveň je zachována komorně – intimní atmosféra písňových recitálů.“, dodává ke koncepci alba Radek Baborák.

Obsazení souboru Baborák Ensemble na albu „Des Knaben Wunderhorn“: Milan Al-Ashhab a Martina Bačová – housle, Karel Untermüller – viola, Hana Baboráková – violoncello, Adam Honzírek – kontrabas, Jana Brožková – hoboj a anglický roh, Petr Valášek – basklarinet a klarinet, Ondřej Roskovec – fagot, Radek Baborák a Kateřina Javůrková – lesní roh, Roman Pokorný – flétna, Lukáš Dittrich – klarinet, Jiří Houdek – trubka, Petr Salajka – tuba, Zdeněk Klauda – klavír, Roxana Hädler a Kateřina Englichová – harfa, David Řehoř a Petr Holub – bicí.

PAUER, GLIЀRE: KONCERTY PRO LESNÍ ROH

Oba autoři, Jiří Pauer i Reinhold Glière, žili a tvořili v podmínkách komunistického režimu Československa resp. Sovětského svazu a patřili mezi tvůrce režimu loajální, oficiálně oceňované a vykonávající i nejrůznější vedoucí funkce. Současně se ale zasloužili o vznik vynikajících skladeb, vzdělání jiných významných tvůrců několika generací a leckdy se dokázali režimu i vzepřít a hájit uměleckou kvalitu tam, kde to bylo potřeba (Pauer takto například bojoval po válce za rehabilitaci Václava Talicha). Jejich koncertantní skladby pro lesní roh patří k tomu nejlepšímu, co ve svém skladatelském odkazu zanechali a současně jsou jedněmi z nejoblíbenějších skladeb hornového repertoáru.

Radek Baborák, jeden z nejpřednějších světových hráčů na lesní roh, je interpretem k provedení těchto skladeb nadmíru povolaným. Ke vzniku alba poznamenává: „S velkou radostí a potěšením jsem toto album nahrál spolu se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK a jeho šéfdirigentem Tomášem Braunerem, který je mým přítelem a skvělým profesním kolegou. Že se to podařilo v době nelehké nejen pro kulturu, je o to více cenné. Obě skladby jsou mojí srdeční záležitosti; mnohokrát jsem je hrál a upřímně jsem toužil mít je zdokumentované i v podobě nahrávek. Mám velké štěstí, že jsem je mohl nahrát právě teď, kdy mám pocit, že na to mám správný věk a zkušenosti, které jsou nezbytné, a které do hraní dávám. Přál bych si, aby kromě poslechu posloužilo album i při edukaci studentů – hornistů, aby načerpali energii a chuť nechat zaznít zvuk lesního rohu v jeho plnosti a síle.“

RADEK BABORÁK

Fenomenální hornista a dirigent Radek Baborák se v pomyslné první lize světové hudby pohybuje již od mládí. V pouhých osmnácti letech se stal prvním hornistou České filharmonie a stejný post zastával později též v Mnichovské filharmonii a Berlínské filharmonii. Svým instrumentálním mistrovstvím se dávno zařadil mezi absolutní světovou špičku a vystupuje a nahrává jako sólista s těmi nejvýznamnějšími světovými orchestry, dirigenty a komorními soubory. Poté, kdy v roce 2010 opustil berlínský post orchestrálního hráče, zaměřil se Baborák vedle sólového vystupování a dirigování též na činnost vlastního kvinteta „Baborák Ensemble“, které rozšiřuje do podoby početnějších komorních souborů, včetně ansámblu „Radek Baborák Orquestrina“. Složení svých souborů Baborák průběžně přizpůsobuje jednotlivým projektům, majícím zpravidla podobu na míru šitých úprav skladeb vytvořených původně pro jiné nástrojové obsazení, jejichž vznik významně iniciuje a podílí se na nich. Od sezóny 2020/2021 je Radek Baborák šéfdirigentem Západočeského symfonického orchestru Mariánské lázně, nejstaršího stále fungujícího českého symfonického orchestru. / www.baborak.com

KATEŘINA KNĚŽÍKOVÁ

Sopranistka Kateřina Kněžíková je jednou z nejrespektovanějších českých operních pěvkyň; vedle opery se věnuje i koncertnímu repertoáru a dosahuje úspěchů nejen doma, ale i v zahraničí. Věnuje se interpretaci barokních a klasicistních děl, operám 19. století i soudobé hudbě. Je laureátkou řady pěveckých soutěží. Od roku 2006 je stálou členkou Opery Národního divadla, v současné době zde vystupuje v inscenacích Rusalka (titulní role), Carmen (Micaela), Prodaná nevěsta (Mařenka), Jakobín (Terinka), Kouzelná flétna (Pamina) a Figarova svatba (Zuzana). Její angažmá zahrnují i celou řadu mimopražských a zahraničních scén, mj. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, Slovenské národní divadlo v Bratislavě, Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de La Monnaie v Bruselu či Opéra de Dijon. Představila se publiku na řadě festivalů u nás i v zahraničí, v roce 2021 s úspěchem ztvárnila hlavní roli Káti Kabanové v inscenaci stejnojmenné Janáčkovy opery na prestižním festivalu v anglickém Glyndebourne. Má za sebou spolupráci s předními orchestrálními tělesy a celou plejádou skvělých dirigentů. Její diskografie zahrnuje alba vydaná u Supraphonu, Decca, Radioservisu, Harmonia Mundi i Animal Music (nahrávka pozoruhodného projektu hudby Zdeňka Lišky k filmu Marketa Lazarová). / www.katerinaknezikova.com

MARKÉTA CUKROVÁ

Mezzosopranistka Markéta Cukrová je ojedinělým úkazem na české scéně vokální hudby. Pro neobyčejnou všestrannost a cit pro styl je vyhledávanou interpretkou hudby od středověku po 20. století. Dlouhodobé úspěchy v interpretaci „staré“ hudby jí vynesly spolupráci s renomovanými tuzemskými i zahraničními soubory a orchestry (La Risonanza, Mala Punica, Les Muffatti, Collegium Marianum, Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Musica Florea, Ensemble Inégal, Orkiestra Historyczna, Göttingen Festival Orchestra), s nimiž se podílela na víc než dvaceti nahrávkách. Vedle rozsáhlé koncertní činnosti se Markéta Cukrová věnuje i divadelní práci. Za roli Dardana v Händelově opeře Amadigi di Gaula na Handelfestspiele v německém Göttingenu si vysloužila nadšené kritiky a pozvání festivalu k samostatnému recitálu. Následovala hostování na scénách Národních divadel v Košicích (Händel: Alcina), v Brně (Martinů: Hry o Marii, Purcell: Dido a Aeneas, Saariaho: Láska na dálku, Rossini: Hrabě Ory), v Praze (Monteverdi: Orfeo, Händel: Rinaldo, Martinů: Julietta) a v Ostravě (Britten: Znásilnění Lukrécie, Gluck: Ifigenie v Aulidě). V roce 2018 byla nominovaná na ceny Thálie a Jantar za vynikající ztvárnění operní role. / www.marketacukrova.com

ADAM PLACHETKA

Adam Plachetka je jedním z nejúspěšnějších světových operních pěvců, v operním světě dosahuje vynikajících úspěchů především jako mimořádný interpret mozartovského repertoáru. V roce 2005 debutoval v pražském Národním divadle, kde vystoupil postupně jako Don Giovanni, Figaro (Figarova svatba), Nardo (La finta giradiniera), Argante (Rinaldo), Guglielmo (Così fan tutte), Přemysl (Libuše) či Vladislav (Dalibor). Od září 2010 je stálým členem ansámblu Vídeňské státní opery. Od debutu v roli Schaunarda (La bohéme) se zde objevil v mnoha rolích v operách Mozarta, Donizettiho, Händela, Mascagniho, Rossiniho, Belliniho či Verdiho. Pravidelně hostuje v Metropolitní opeře v New Yorku a na Salzburger Festspiele, jeho další operní spolupráce zahrnují Bavorskou státní operu v Mnichově, Royal Opera House Covent Garden v Londýně, Baden-Baden festival, Glyndebourne festival, Carnegie Hall, Deutsche Oper a Deutsche Staatsoper, Teatro alla Scala nebo Opéra de Paris. Vystupuje často též v koncertních programech na předních světových pódiích a spolupracuje s těmi nejlepšími orchestry i dirigenty (Daniel Barenboim, Mariss Jansons, Fabio Luisi, Riccardo Muti, Andris Nelsons, Yannick Nézet-Séguina další). Plachetkův katalog nahrávek zahrnuje alba vydaná vydavatelstvími Arte, Arthaus Musik, Capriccio, Clasart Classics, Deutsche Grammophon, Mezzo, Naxos, Nibira, Orfeo, ORF, Radioservis, Servus TV, Supraphon a Unitel Classica. / www.adamplachetka.com

TOMÁŠ BRAUNER

Tomáš Brauner patří k nejvyhledávanějším dirigentům své generace. Od sezóny 2020/2021 je šéfdirigentem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. V letech 2018 – 2021 byl šéfdirigentem Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně a hlavním hostujícím dirigentem Plzeňské filharmonie, kde byl šéfdirigentem v letech 2013 – 2018. V letech 2014 – 2018 působil též jako hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Praze. Tomáš Brauner pravidelně spolupracuje i s dalšími předními symfonickými orchestry a operními domy, jako jsou Česká filharmonie, PKF – Prague Philharmonia, Münchner Symphoniker, Deutsche Radio Philharmonie, Nürnberger Symphoniker, Krakovská filharmonie, National Radio Orchestra Romania, Slovenská filharmonie, Philharmonie Südwestfalen, Státní orchestr moskevského rozhlasu, Orchestra of Colours Athen, Národní divadlo v Praze, Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, Státní opera Praha nebo Palacio de Bellas Artes v Mexiku. / www.tomasbrauner.com

SYMFONICKÝ ORCHESTR HL. M. PRAHY FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK je oficiálním orchestrem hlavního města Prahy. Založen byl roku 1934, sídlí a koncertuje v atraktivním prostoru Smetanovy síně Obecního domu, který je jednou z nejznámějších secesních staveb v Praze. Každou sezónu orchestr odehraje v Praze padesátku koncertů a odjíždí hostovat do zahraničí. Na postu šéfdirigenta se zde vystřídali mj. Rudolf Pekárek, Václav Smetáček, Jiří Bělohlávek, Petr Altrichter, Gaetano Delogu, Serge Baudo, Jiří Kout, Pietari Inkinen. Od sezóny 2020/2021 stojí v čele orchestru Tomáš Brauner, hlavním hostujícím dirigentem je Jac van Steen. Umělecké renomé a respekt orchestru spoluvytváří a současně podtrhuje spolupráce s mezinárodně uznávanými dirigenty (Václav Talich, Rafael Kubelík, Karel Ančerl, sir Georg Solti, Seiji Ozawa, Zubin Mehta, sir Charles Mackerras, Gennadij Rožděstvenskij, Eliahu Inbal, Muhai Tang, Helmuth Rilling a další) a špičkovými sólisty. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK hostoval ve většině evropských zemí, ve Spojených státech amerických, tradičně zajíždí do Japonska. Navštívil rovněž Jižní Ameriku, Portoriko, Tchaj-wan, Koreu, Turecko, Izrael, v poslední době Omán, Čínu a další země. Dlouhou tradici orchestru dokládá také rozsáhlý katalog gramofonových, rozhlasových a televizních snímků. / www.fok.cz


Vloženo: 16.11.2021, martin

Související fotografie